lördag 9 februari 2013

NAIVIST  javisst ;)

Man ska väl börja med början ;)
Förlagan av detta träd är från en tavla jag redan gjort.
Eftersom jag gillade det så använder jag den igen
 till denna bildkomposition ;)
Det är befriande att få göra hur man vill 
Kommer att lägga ut denna tavla i steg så Du kanske känner 
för att göra likadant..måla alltså ;)
Började med att teckna upp med blyerts vart trädet ska stå i bilden.
 Överaskas av att duken tar slut åt nått håll är inte så kul.
Det är ifrån denna tavla jag utgår
...Fiskeotur...2013

Skriver här hur jag gör
men du använder ju de färger och sätt som passar dig..

Sedan går jag över till att bygga upp formen med hjälp av tunna lager av en akrylgrund,
använder svart för att sedan lägga de andra färgerna ( vattenbaserad oljefärg ) i  mörka nyanser för att senare ljusa upp efter hand.
Som sagt: Lägger ut denna tavla stegvis här på Bloggen men även som fotomapp på Facebook

Här har jag börjat med färggrunden och bakgrunden och sparat vissa delar i
 svart grund för att Du ska se hur jag bygger vidare.
Färgen jag nu använder är vattenbaserad oljefärg...det tar
några dagar för den att torka så det går jättebra att måla vått i vått.
En annan fördel är att det torkar fortare än vanlig oljefärg så detaljer kan läggas på.

Allt det mörkgröna är nu klart och bakgrunden börjar sakta bli ett vintermotiv.
Den bruna tonen har jag blandat till med röd-blå och en aning svart.
Skuggningen får jag delvis på köpet när jag grundade med svart.

Det är alltid extra roligt om man har en fin ram att prova sig fram med..
skaffa en ram och skär till en pannå som passar.
Har börjat med gräset, mängtat in mer vitt i molnen och ljusat upp trädkronan med gult..
som blandar sig fint med den mörkgröna tonen..vått i vått.
Påminner om att det är så här jag gör
 och det är ju inte hugget i sten för dig ;)

Motivet i förgrunden brukar jag låta dyka upp senare..
vet egentligen inte varför det oftast blir så..har liksom alltid gjort så ;)
En orsak kanske är att jag kan fundera vidare på huvudmotivet lite längre
och komma igång att måla istället för att fundera.

Ps. Stegvis växer tavlan fram i kommande blogginlägg...vi syns ;)
-----------------
Mina bilder bygger oftast på vad jag själv vill glädjas åt att ha på väggen
men ibland målar jag ju också någon annans dröm ;)

Om man vill börja måla sina bilder är det
av stor vikt (för mig) att försöka utesluta vad andra kan tycka..
Det är min / din egen värld vi målar ;)
Sedan om andra uppskattar det du gör är ju naturligtvis jätteroligt..

Och apropå roligt..
Tänk bara hur kul det måste ha varit att göra dessa 
Googla på naivister så kan ni kolla in dessa och många fler ;)

Kanske en kärlekspromenad skulle passa !?

Att skörda det man sår är härligt ;)

Biodling för att glädja dig själv å dina blommor ;)

Kanske din älskade båt bland andra..båtar

eller att bara fira för att det är så gott ;)

Min by å din by kanske den heter ;)

Blommor som står sig i många år

Tjejer är väl ett vackert motiv ;)

Här går man i giftastankar kan jag tro ;)

Man kanske tycker om sig själv ;)










2 kommentarer:

Wikki sa...

Den här tavlans utveckling måste jag tassa i följe! En konstnär som har ett katthem bland sina bloggfavoriter och som gör sköna kattverk, hm jag skulle kanske jama om dig på min blogg lite framöver! Om du vill och om jag får visa nån av dina tavelbilder?
NosPuss Wikki

Unknown sa...

Det går jättebra de ;) kul att du gillar dom